Een aantal weken geleden viel de nieuwe Modulair op de mat. In deze editie was weer uitgebreid aandacht voor de nieuwe master, die de hemel in wordt geprezen. De master is geweldig, fantastisch, en oh wat zijn de studenten tevreden over de vernieuwingen. Al vanaf het moment dat het nieuws over de nieuwe master bekend werd, heb ik het idee dat de OU een heel ander idee heeft van het begrip ‘enthousiast’ dan ikzelf en het gros van de studenten die ik ken.

De Facebookgroep voor OU-rechtenstudenten telt ongeveer 500 leden. In die groep wordt de nieuwe master allesbehalve bejubeld en als ik me niet vergis zijn er hooguit twee leden die bewust voor de nieuwe master gekozen hebben. De rest baalt ervan in het nieuwe regime terecht te komen. Er zijn ook een paar studenten die, zoals ik, tussen oud en nieuw vallen. Ik doe de oude master, maar omdat de OU vakken die ik wilde doen schrapte of van de master naar de bachelor verplaatste, kon ik kiezen tussen twee vakken in de nieuwe master volgen of punten tekort komen en een vak in de nieuwe master volgen dat ik eigenlijk niet wilde volgen, maar waar ik de punten van moest hebben. Dus ik koos voor twee vakken die ik toch al wilde doen in de nieuwe master.

Een van die vakken ging van start op 1 september. Dat vind ik al niets, zo’n vaste startdatum, maar goed, het is nu eenmaal niet anders, dus ik besloot er het beste van te maken. Op die eerste september zou er een virtuele klas zijn. Overigens is voor de nieuwe master afscheid genomen van Blackboard. Daar was ik blij om, want Blackboard geeft mij altijd het idee in een tijdmachine terug te reizen naar eind jaren ‘90. Om over het bijbehorende Collaborate maar te zwijgen. Ik had dus hoge verwachtingen van het nieuwe yOUlearn (zie je de creativiteit in de naam van die leeromgeving?).
Eind augustus keek ik daar alvast eens rond, zodat ik goed voorbereid zou kunnen beginnen. De virtuele klassen verlopen nog steeds via Collaborate. Dat was een behoorlijke tegenvaller. Gelukkig was er een ‘testklas’. Als je daarin terecht kwam, dan zou het met de echte klassen ook wel goedkomen. Na een paar uur ploeteren (I kid you not) zat ik in de testklas en ik nam me heilig voor op 1 september ruim op tijd te beginnen met proberen in de virtuele klas van m’n eerste mastervak nieuwe stijl te komen.

Behalve dat ook yOUlearn werkt met Collaborate vind ik het vrij waardeloos dat bijna iedere link opent in een nieuwe tab in plaats van gewoon in het actieve venster. Waarom?! Ik begrijp echt niet waarom ik zo nodig naar een nieuwe tab moet als ik op het welkomstscherm op ‘inloggen’ klik. Daarna kom ik op mijn dashboard waarop staat bij welke vakken ik kan. Ik klik op het ene vak waarvoor ik ingeschreven ben, en word vervolgens weer naar een nieuwe tab gestuurd. Daar stond eind augustus al een welkomstbericht van de examinator, met de vraag aan nieuwe studenten om zich voor te stellen in de categorie ‘voorstellen’, maar heel die categorie kon ik niet vinden.

Op 1 september zat ik er helemaal klaar voor. Het was 19.10 uur, ik had ruim 20 minuten om in de virtuele klas te komen, maar wat ik ook deed… Niets… Toen bleek bij de mededelingen een nieuw bericht van de docent te staan. Zij kwam de virtuele klas niet in, die werd daarom geannuleerd en ze zou zo snel mogelijk een nieuwe datum plannen. Het enige dat er de afgelopen weken gebeurde is dat er een filmpje werd geplaatst door de docent en dat een medestudent een reactie plaatste op het voorstelbericht van de docent in de discussiegroep. Ze stelde zich voor en gaf aan dat daar te doen omdat ze de categorie ‘voorstellen’ niet kon vinden. Twee dagen later reageerde ik op haar bericht en daar kwam een reactie op van de docent. De categorie ‘voorstellen’ konden we vinden door op de beginpagina van de discussiegroep op ‘nieuw bericht’ te klikken (en dat is dan ook direct de enige plek waar je een nieuw bericht kunt toevoegen) en onder het invoerveld staat dan een keuzemenu met een aantal categorieën. Je moet het maar bedenken.

Het tikken van een reactie is trouwens ook nog een uitdaging. Als ik na een zin op ‘enter’ druk, springt de cursor naar het begin van het bericht, voegt daar een enter toe die ik dan handmatig moet verwijderen, zodat ik met de pijltjestoetsen naar het einde van m’n bericht kan, om dan daar de witregel te vinden die ik wilde hebben. Na iedere enter. IE-DE-RE KEER!

Of de categorie ‘voorstellen’ veel gaat voorstellen betwijfel ik. In de lijst met mensen die toegang hebben tot de cursussite vind ik vier studenten terug. De overige 20 namen zijn van OU-docenten en -medewerkers.

Mijn inschrijving voor het vak sanctierecht – ingevuld op hetzelfde inschrijfformulier als internationaal strafrecht – kon ik tot vorige week nergens terugvinden. Waarop een studiegenootje me wist te vertellen dat in haar studiepad staat dat internationaal strafrecht en sanctierecht niet samen gekozen kunnen worden. Zij heeft de bachelor al afgerond en is officieel masterstudent, dus haar studiepad ziet er anders uit dan dat van mij. Gelukkig wist de afdeling Service & Informatie me te vertellen dat mijn inschrijving voor Sanctierecht geregistreerd was, maar pas definitief zou worden doorgevoerd als de begeleiding voor dat vak begint, in kwartiel 2 (half november) en dat er geen reden is waarom die definitieve doorvoering er niet zou komen. Maar twee maanden voordat kwartiel 2 van start zou gaan, kwam die inschrijving dus ook ineens terug op yOUlearn. Ook daar is het aantal docenten en medewerkers veel hoger dan het aantal studenten. Bovendien vond ik bij dat vak een studieschema terug, met per week precies aangegeven welke stof bestudeerd moet worden en welke opdrachten gemaakt moeten worden. Opdrachten, elke week. Onverwachte gebeurtenissen dienen zich dus ruim van te voren aan te melden, anders gaat het helemaal mis. De voordelen van de nieuwe master…

Als ik dan dus in Modulair de heppie de peppie-verhalen over de nieuwe master lees, die zo geweldig is en waar alle studenten razend enthousiast over zijn, ben ik toch echt benieuwd waar de OU die blije studenten verstopt. Want ik ken ze niet. En ik ben vooralsnog bepaald niet onder de indruk van de nieuwe master met bijbehorende nieuwe leeromgeving.