MOOCaholic

Geschreven door Josanne

Josanne (1980) is strafrechtjurist, studie-/scriptiebegeleider en groepsfitnessinstructeur. Ze is gek op schrijven, talen (spreekt er 6) en is single mom van 2 puberzonen. Ze kan niet koken.

14/01/2014

Plotseling dook het woord MOOC op in mijn tijdlijn op Twitter. Het werd me niet helemaal duidelijk wat het nou precies was en het klonk me te ingewikkeld om dat uit te pluizen. Net zo plotseling verdween het ook weer. Het dook heel af en toe nog eens op, maar wat het nou precies was? Ik had geen idee.

Inmiddels weet ik dat MOOC staat voor Massive Open Online Course. Cursusmateriaal wordt verspreid via het net, dus voor deelname hoef je eigenlijk alleen te beschikken over een internetverbinding. Ok en Engelse taalvaardigheid, want op dit moment zijn de meeste MOOCs in het Engels. Gratis, medecursisten van over de hele wereld, topdocenten en voor ieder wat wils. Waanzinnig!

Ik ontdekte MOOCs dankzij een medestudent van de OU. In de Facebookgroep voor rechtenstudenten van de OU schreef ze iets over de cursus die zij in september had gedaan en waarvoor ze nu bij de ‘staff’ hoort. Nieuwsgierig als ik ben klikte ik op de link, maakte een account aan en voordat ik het wist stond ik ingeschreven voor Terrorism and Counterterrorism: Comparing Theory and Practice.
Het duurde nog even tot die cursus zou beginnen, dus ik bekeek de rest van het aanbod en zag zó ontzettend veel interessante dingen! Natuurlijk gaat er ook best wat tijd in zo’n MOOC zitten, dus ik was heel blij dat Coursera (MOOC-aanbieder) een optie heeft om cursussen op een soort verlanglijstje te zetten. Je wordt dan op de hoogte gehouden wanneer die cursus op een later tijdstip nog eens gegeven wordt. Die optie is een schot in de roos wat mij betreft en daar staan dan ook al aardig wat cursussen op (o.a. Drugs and the Brain, Property and Liability: An Introduction to Law and Economics en Logic: Language and Information).

De ‘terrorismecursus’ begon vorige week. Ik dacht dat ik er best wel wat over wist al, maar dat valt verschrikkelijk tegen. Het is een ontzettend boeiend onderwerp en met deelnemers uit 140 landen zijn ook de discussies heel interessant. Voor de eerste weekly quiz had ik een score van 8.35 uit 10.0. Niet gek!
Gisteren begon Think Again: How to Reason and Argue, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Over een maand begint The Music of the Beatles (ben héél benieuwd!), over twee maanden Introduction to International Criminal Law (zin in!) en over drie maanden doe ik Introduction to Forensic Science. Veel boeiende MOOCs in het vooruitzicht!

Ondertussen kwam ik via de discussie bij de terrorismecursus op de site terecht van een andere MOOC-aanbieder, Future Learn. Ook daar had ik plotseling een account en ook hier zijn verschrikkelijk veel interessante onderwerpen te vinden. Deze aanbieder heeft nog geen watch list, maar ik heb ergens gelezen dat daar wel aan gewerkt wordt.

Hier vond ik ook een Introduction to Forensic Science en de opzet ervan sprak me nogal aan. Er is een echte zaak als uitgangspunt genomen en op basis daarvan wordt stap voor stap meer verteld over DNA, vingerafdrukken en ander bewijs. Supergaaf! De cursus is gemaakt door een Schotse universiteit, dus bij de eerste filmpjes luisterde ik meer naar het accent van die prof dan naar wat hij precies zei, maar dat bleek een kwestie van wennen. Deze cursus heeft bij Coursera een heel andere opzet, dat gaan we over drie maanden zien, maar vooralsnog denk ik dat die opzet niet kan tippen aan deze. Deze MOOC is ook vorige week begonnen, dus ik ben nu de eerste week aan het inhalen.

En ook hier heb ik nog een paar (hopelijk) boeiende MOOCs in het vooruitzicht: A beginners’ guide to writing in English for university study, Exploring anatomy: the human abdomen, Forensic science and criminal justice en Discover dentistry (vooral omdat ik benieuwd ben naar buitenlandse tandheelkunde. Tanden en ik zullen altijd wel een band blijven houden).

Er gaat echt een wereld voor me open. De keerzijde is dat er voor een leergierig persoon met brede interesse echt héél veel interessants te vinden is. Verslaving ligt op de loer. Voor je het weet ben je een MOOCaholic.

Anderen bekeken ook

Identiteitscrisis

Identiteitscrisis

Het begon zo ongeveer in oktober. Denk ik, want het gebeurde heel subtiel. Bijna net zo subtiel als hoe ik uiteindelijk in het derde jaar van de studie Franse taal en cultuur belandde.

8 Comments

  1. Maaika

    hoe werkt dat dan precies??? meld je je aan een moet je dan wat filmpjes kijken/documentjes lezen en doe je vervolgens een toets???

    • Josanne

      Daar komt het globaal wel op neer! Je kijkt filmpjes, je leest de artikelen die er eventueel bij gegeven worden en je doet een toets. Iedere cursus zit net iets anders in elkaar, dus het is even afwachten welke materialen je precies krijgt. Eigenlijk moet je het gewoon eens proberen; kost niets en je weet gelijk of het wat voor je is!

  2. Sylvia

    Ik moest ook even wennen aan die MOOC term, maar het lijkt wel de toekomst. Ook fijn, want nu kan ik gemakkelijk vakken uit een heel andere richting dan rechten volgen 🙂

    • Josanne

      Precies! Ik geloof dat er plannen zijn om er studiepunten aan te verbinden die je dan kunt inbrengen in je studie. Wat ik een beetje verwachtte bij inleiding criminologie, hoor ik nu van een Schotse professor. Ik vind het briljant, echt.
      En inderdaad, ik zou niet zo snel aanschuiven bij een college over anatomie, maar zo van achter mijn MacBook durf ik het wel aan. 🙂

  3. Ian

    Ja schat je hebt me aangestoken… 🙂

    • Josanne

      Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb!

  4. Serena

    Hoe werkt dat dan? Zit je allemaal naar een stream van een college te kijken of zo?
    Lijkt me heel interessant!!!

    • Josanne

      Het is geen stream van een college, maar (korte) filmpjes waarin de docent een verhaal vertelt, of een filmpje met gesproken tekst, terwijl je ondertussen foto’s etc bekijkt die het verhaal verduidelijken. Je kunt de filmpjes kijken op het moment dat het jou het beste uitkomt; je hoeft niet op een bepaald tijdstip online te zijn. Sommige docenten maken gebruik van Google hangouts, die je of live kunt volgen via YouTube, of later terug kunt kijken op YouTube.

      Probeer het eens uit! Als je het niets vindt, stop je er gewoon weer mee. Je zit nergens aan vast.