Meneer Patoe

Geschreven door Josanne

Josanne (1980) is strafrechtjurist, studie-/scriptiebegeleider en groepsfitnessinstructeur. Ze is gek op schrijven, talen (spreekt er 6) en is single mom van 2 puberzonen. Ze kan niet koken.

10/01/2011

‘De cursus Juridische vaardigheden is vooral een doe-cursus,’ las ik op de site van dit vak. ‘U schrijft eerst een correcte samenvatting van een juridische tekst en vervolgens een aantrekkelijk verslag over een door u opgeloste juridische casus.’ Dat leek me wel wat! Ik had sinds het begin van mijn studie alleen nog maar leer-vakken gedaan en hoe leuk ik dat ook vond, iets ‘doen’ leek me een aardige afwisseling. En schrijven, nou ja, dat kon ik wel.

Het werkboek van Juridische Vaardigheden 1 openslaan voelde als een cadeautje. Ik mocht eindelijk gaan schrijven! Nadat ik het werkboek had bestudeerd en de oefenopgaven had gemaakt, werd het tijd om de eerste opdracht aan te vragen. Een beetje griezelig vond ik dat wel. De cursus was goed te doen, ja, en ik kon best schrijven, ja, maar zou ik ook een jurídische tekst kunnen schrijven? En eerlijk is eerlijk, het maken van samenvattingen is nooit mijn sterkste punt geweest, dus toen ik las dat de eerste opdracht eigenlijk inhield dat ik een samenvatting moest maken, zonk de moed me een beetje in de schoenen. Ik maakte de opdracht, stuurde ‘m naar mijn begeleider voor dit vak en wachtte af. In de informatiemail die bij de eerste opdracht zat, stond namelijk dat als de eerste opdracht goed was, je met de beoordeling ook gelijk de tweede opdracht zou krijgen. Acht uur nadat ik mijn opdracht had verstuurd, zat er een antwoord van de docent in mijn Inbox. Ik keek eerst snel naar de bijlagen. Opgelucht constateerde ik dat er ook een documentje inzat met de naam ‘opdracht 2’. Deze eerste was dus in ieder geval goedgekeurd. En zo slecht had ik het helemaal niet gedaan, gezien de 7.

De tweede opdracht was niet zozeer een schrijfopdracht, maar meer een begrijpopdracht. Ik moest daarvoor twee arresten opzoeken en over deze arresten werden een aantal vragen gesteld. Terminologie, rechtsvraag, rechtsregel… Dat vond ik nogal goed te doen. Ik stuurde de opdracht naar de docent en kreeg 2 dagen later een 7 terug. Bij die 7 zat ook de derde opdracht. De casus was die van ‘meneer Patoe’ en de bedoeling was dat ik deze casus oploste met behulp van een stappenplan en dan vervolgens een notitie zou schrijven met mijn conclusie. Een erg leuke opdracht, maar ook wel een beetje griezelig. Dat was wel even heel iets anders dan in een arrest uitzoeken wie de eiser en wie de gedaagde was.

Een tijd lang had ik het dan ook steeds maar weer over meneer Patoe. Gezin, familie, vrienden, iedereen kende de beste man, iedereen wist wat dit heerschap op zijn geweten had en iedereen vond het nogal sneu voor de man dat hij met mij opgescheept zat, omdat ik hem maar niet leek te kunnen helpen. Ik maakte schema’s, tijdlijnen, mindmaps… En uiteindelijk stuurde ik de opdracht in. Om een mail terug te krijgen dat de docent kerstvakantie had en na twee weken weer terug was.
In die twee weken begon ik steeds meer te twijfelen over mijn oplossing, over mijn notitie, over mijn conclusie en over mijn schrijfvaardigheid. Op 3 januari kreeg ik een mail van de docent. Hij was terug van vakantie, had mijn opdracht ontvangen en zou me binnen een week de beoordeling sturen. De beoordeling kreeg ik een dag later; weer een 7.

De eerste studiepunten (4,3 ECTS) van 2011 zijn binnen. Het wachten is nu nog tot ik het certificaat van dit vak in de brievenbus vind, maar ondertussen ben ik alweer vrolijk aan het blokken voor de volgende punten. En mijn familie kan opgelucht ademhalen: na vandaag zal ik het niet meer hebben over meneer Patoe.

Anderen bekeken ook

Identiteitscrisis

Identiteitscrisis

Het begon zo ongeveer in oktober. Denk ik, want het gebeurde heel subtiel. Bijna net zo subtiel als hoe ik uiteindelijk in het derde jaar van de studie Franse taal en cultuur belandde.

5 Comments

  1. Marjolijn

    Oh wat lijkt me dit een leuk vak zeg, maar eerst maar even mijn inleiding strafrecht afmaken, en daarna heb ik nog 2 vakken liggen, misschien dat ik daarna ook maar eens ga beginnen aan “meneer Patoe” haha.
    Alleen die samenvatting phoe daar ben ik echt zo onwijs slecht in.
    Super in ieder geval dat je het gehaald hebt.

    Liefs
    Marjolijn

  2. Josanne

    Ik denk dat er inmiddels een andere casus is voor dit vak. Toen ik er net aan begonnen was, hoorde ik over een casus met een zeilboot en ik ben geen zeilboot tegengekomen… 😉 Welke twee vakken heb je liggen voor na Inleiding Strafrecht?

  3. Mams

    Er komt vast nog wel een meneer Toepa!

  4. Mariska

    Dag Josanne,

    Wat grappig, ik moet deze casus ook oplossen. Ik studeer ook via de OU; volg nu een schakelzone na mijn HBO-Rechten deeltijd opleiding.

    Ging het je makkelijk af? Probeer er volgende week aan te beginnen.

    Succes met je opleiding en het is zo 2015….haha.

    Groet,
    Mariska

    • Josanne

      Wat leuk dat je hier terecht gekomen bent! Toen ik eenmaal doorhad welke insteek ik moest hebben voor deze opdracht was Patoe eigenlijk een eitje. Gelukkig had ik ook een begeleider die heel heldere en duidelijke antwoorden gaf op vragen. Dat scheelt ook al veel!

      Succes!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Essayist in spe - [...] Terwijl ik bezig was met de basiscursus recht, bekeek ik regelmatig welke propedeusevakken nog op me wachtten en wat…
  2. Het einde in zicht - Josanne - […] allebei check. Juridische vaardigheden 1: check (en nog steeds denk ik af en toe terug aan meneer Patoe). Bachelor…